WELCOME TO MY BLOG.ENJOY HERE! | Dashboard | +Follow

♥Life.of.Kis♥
AboutLinksStuffEntries

________________________________________________________________________________________
Thursday, November 25, 2010 | 7:22 AM | 4 budak comel

assalamualaikum...

tiba2 qasa qjin pulak malam nih...
hah! ari tuh aku da tnya kat group yg dlam tagged tuh...
group tuh bleh ajukn soalan2 berkaitan agma..

aku daa tnya boleh ka klau b'cintan cintun suma tuh..
then, daa yg jwab..
nih jwpan-->

soalan>

salam saudara..

dlm islam bole ke kple2 suma

tuh..

pe hkum yg sbenar?

klau tahu,tlg trngkn


soalan>
saya pun terfikir benda yg sama..sering menjadi persoalan..selalu
nya seorg perempuan yg bercinta inginkan sebuah perkahwina
n yg sah..tetapi perlukah bercinta dahulu utk mengenali pasangan??bagaimana mahu berkahwin dgn lelaki yg xpernah dikenali?
haha.. jhat kn, bila aku tnya copy abeh2 nma2, oqg len xcopy plak..
susah la cik oi, dia mreng ckit, sory2

jawapan>

salam.... percintaan dalam islam adalah sangat dituntut ini adalah berdasarkan

Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-menci

ntai diantara satu sama lain.

Allah juga telah menjadikan fitrah manusia untuk

saling berkasih ketika Dia mencipta Adam dan Hawa

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaann

ya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.”

jawapan>

hukum bercouple adalah bergantung

kepada keadaan.... jikalau cinta itu murni kerana Allah maka ia tidak menjadi masalah... malah org yg bercinta itu mendapat cinta Allah...

Dalam sebuah hadis

qudsi, Allah

berfirman (maksudnya):

“Orang-orang yang berkasih sayang kerana-Ku, untuk mereka singahsana daripada cahaya yang sangat indah. Mereka dicem

burui oleh anbia’ dan syuhada.’”

(Riwayat

at-Tirmizi)

cara untuk mendapat cinta jenis ini adalah dengan belajar mencintai Allah dahulu.. kemudian baru kita mencintai manusia kerana Allah... dengan cara ini segala hukum, larangan dan suruhanNya dapat dijaga.... ini adalah kerana syaitan se

ntiasa akan cuba memesongkan kita....


jawapan>

hukum bercouple menjadi haram apabila kita berc

ouple dan melakukan segala larangan Allah... seperti bersentuhan, berzina, tinggalkan solat dan mcm2 lagi....

“Katakanlah: "Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, d

an rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunj

uk kepada orang-orang fasik.” (QS At-Taubah ayat 24)

ingatlah balasan Allah akan sentiasa ada.. belaja

rlah mencintai kerana Allah kerana cinta itu lebih murni...


soalan>

bagaimana nk mencintai seseorg kerana Allah?


jawapan>

untuk persoalan bagaimana nak kawin dengan lelaki yg tidak dikenali tu senang sebenarnya... islam telah mengajarkan kita supaya bertunang dahulu sebelum kita hendak menikahi seseorang... dengan cara ini kita dapat mengenali seseorang... oleh sebab itu Rasulullah S.A.W telah bersabda

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) perkahwinan.” (Hadis riwayat Ahmad dari Abbdullah bin Zubair)

kenapa Rasulullah menyuruh kita merahsiakan pert

unangan?? ini adalah kerana pertunangan boleh

terputus kalau kita merasakan ketidakserasian atau kita telah mengenal sifat sebenar

mereka...


jawapan>

Menurut Imam Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin, kecintaan

seseorang yang hakiki kepada insan lain kerana Allah bukanlah bermaksud mencintai insan itu kerana dzatnya (sifatnya), sebaliknya adalah kerana insan itu dapat mendekatkan diri sendiri dengan akhirat.

Menurut beliau lagi, bahawa seorang lelaki mengahwini seorang wanita soleh supaya terpelihara dari gangguan syaitan, supaya terjaga agamanya, supaya memperolehi anak-anak yang

soleh dari wanita itu dan seterusnya anak-anak itu mendoakan untuknya. Lalu apabila lelaki berkenaan mencintai wanita itu kerana semua sebab-sebab di atas, maka dia adalah tergolong sebagai salah seorang pencinta kerana Allah. Perkara ini dinukilankan oleh Al-Ghazali lebih kurang 1000 tahun yang lalu


soalan>

ooo..mcm tu rupanya...maksudnya utk mendapatkan cinta

kerana Allah adalh mencintai seseorg lelaki yg mendekatkan kita lagi dgn penciptanya...


jawapan>

betul... walaupun kita ni betul2 alim tapi teman kita suka berz

ina kepada Allah sudah tentu kita akan terasa tempiasnya... kalau iman kita kuat kita dapat ubahnya tapi kalau tidak... dia yg akan mengubah kita...


pndangan>

betul... walaupun kita ni betul2 alim tapi teman kita suka berzina kepada Allah sudah tentu kita akan terasa tempiasnya... kalau iman kita kuat kita dapat ubahnya tapi kalau

tidak... dia yg akan mengubah kita...


pndangan>

sbg seorg perempuan yg akan didik oleh seorg lelaki, sbnr

nya teramatlah penting untuk mencari lelaki yg mempunyai iman didada dan dihati dan juga iman pd tingkahlakunya..sgt mencabar utk mencari lelaki yg sede

mikian pd zaman teknologi ini...


pembetul saudari... bukan zaman teknologi.. tapi akhir zaman.. islam telah menyediakan garis panduan untuk kita mencari pasangan

hidup kita...

Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Ibnu Majah Rasulullah bersabda:
"Janganlah kamu berkahwin dengan seor

ang wanita kerana kecantikannya semata-mata, kerana kecantikan akan memusnahkan dirinya; janganlah kamu berkahwin dengan wanita kerana hartanya, kerana kekayaan itu akan membuatnya derhaka. Kahwinilah seorang wanita kerana agamanya kerana sesungguhnya seorang hamba perempuan berkulit hitam dan cuping telinga berlubang besar yang baik penghayatan agamanya lebih baik dikahwini."

walaupun hadis ini ditujukan kepada lelaki... tapi ia bersifat universal... boleh digunakan baik untuk laki dan perempuan... kita haruslah bertawakal untuk mencari...


pndgan>

ingatlah Allah telah berfirman

“Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempu

an yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-lak

i y

ang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah al-Nur, ayat 26]

so kita kena betulkan diri kita dahulu untuk mendapatkan org yg baik untuk menjadi pasangan hidup kita...



okeh..

jdi sbgai pnutup aku qasa bercinta tak salah klau bercinta dgn oqg yg cinta kpd Pencipta kita

(ALLAH S.W.T)



kmbing nnih kata.. >malu cek, ahaha





Past | New Story
_______________________________________
◕ Disclaimer ◕



My name is Balkis bt Mohd Mokhar.
This is my Official Blog so It's Real of me.
Please be nice here and don't copy what's mine!
I've CCTV here and everywhere >.< _______________________________________
◕ Scream Here ◕


.